”Hedelmät ovat mauttomia ja liian kalliita” – syötkö hedelmäsi väärin?

Hedelmäsalaatti on täydellinen ilta- tai välipala. Valmiiksi kuoritut ja pilkotut hedelmät toimivat hyvin myös eväänä. Kuvan annokseen on pilkottu yksi banaani, yksi appelsiini, yksi omena, yksi päärynä, yksi kiivi sekä kuusi liotettua saksanpähkinää.

 

Suomalaiset syövät systemaattisesti raakoja hedelmiä. Banaanit nautitaan vihertävinä, päärynät omenaisen rouskuvina ja hunajamelonit kaikkea muuta kuin hunajaisen mehukkaina. Raakana hedelmät eivät maistu oikein miltään eikä niiden ravintosisältö ole kehittynyt huippuunsa. Niistä saattaa mennä jopa vatsa sekaisin.

Hedelmät ovat mitä mainioimpia välipaloja kiireiseen nälkään. Harmi kyllä kaupoissa myydään melkein pelkästään raakoja hedelmiä. Eräässä kauppaketjussa, jossa olen ollut töissä, banaanit piti heittää roskikseen heti, kun niihin alkoi ilmestyä pilkkuja. Siis heti, kun ne alkoivat näyttää vähäisiäkään kypsymisen merkkejä! Edes valmiiksi pilkotut tai kuoritut ja muovikelmuun pakatut hedelmät eivät aina ole kypsiä. Terveellistä pikavälipalaa etsivä joutuu siis useimmiten pettymään.

Jos haluaa syödä kypsiä hedelmiä, on ne ostettava hyvissä ajoin varastoon kypsymään. Tämä vaatii hiukan ennakointia ja suunnittelua sekä tietysti tilaa kodista. Minä olen varannut yhden keittiön alakaapin hedelmien kypsyttämistä varten. Esimerkiksi banaaneissa yritän pitää yllä kahden tertun kiertoa: yksi terttu on syömistä varten, ja toinen odottaa sillä aikaa kypsymistä. Aina, kun ensimmäinen terttu loppuu, ostan uuden odottamaan kypsymistä ja alan syödä seuraavasta tertusta. Jos lähden viikonlopuksi pois kotoa, yritän ehtiä ostaa banaaneja kaappiin ennen lähtöä, jotta palatessani kaapissa odottaisi valmiiksi kypsiä banaaneja.

Kokemukseni mukaan ainoastaan omenat, viinirypäleet ja sitrushedelmät ovat kaupassa valmiiksi syömäkelpoisia, joskaan lisäkypsytys ei niillekään tee yleensä pahaa. Unohdettuani verigreipin kaappiin viikoksi huomasin, että senkin maku oli syventynyt ja muuttunut selvästi makeammaksi kuin samaan aikaan ostamieni mutta aikaisemmin syömieni greippien. Useimpien hedelmien on tarkoitus olla niin pehmeitä ja mehukkaita, että ne melkeinpä valuvat suupielistä syödessä (esim. melonit, päärynät, mangot, kiivit, persikat jne), ja tällaisen olomuodon saavuttaakseen ne edellyttävät yleensä vähintään viikon kypsyttämistä ostohetken jälkeen.

Toistaiseksi kaikkein pisimmän kypsytyksen ovat vaatineet persimonit, joita hamstrasin marras-joulukuussa aina, kun näin tarjouksen. Persimonit alkoivat vasta kahden viikon hautumisen jälkeen osoittaa lieviä kypsymisen merkkejä. Maltettuani kypsyttää persimoneja riittävästi (liki kolme viikkoa) nautin niiden makeudesta ja mehukkuudesta jo niin paljon, että hehkutin kaverille persimonin olevan lempihedelmäni. Kaveri vähän ihmetteli: ”eivätkö persimonit ole aika mauttomia…?” Hänpä oli maistanut vain raakaa persimonia, joka ei ymmärrettävästi ollut tehnyt vaikutusta. Viime talvena monessa kaupassa olikin tarjolla valmiiksi pilkottuja persimonimaistiaisia, juuri niin raakoja, ettei niistä olisi ollut kellekään iloa. Jos tuntuu, että hedelmän kypsyysasteen arvioiminen on vaikeaa, suosittelen YourProduceGuy-kanavaa Youtubessa. Kanavan videoissa käydään yksityiskohtaisesti läpi, milloin mikäkin hedelmä on kypsä. Kanavan HeVi-asiantuntija antaa myös vinkkejä tuoreiden oikeaoppiseen kuorimiseen ja pilkkomiseen.

Toinen asia, joka on syytä huomioida hedelmäkaupoilla, on hedelmien satokaudet. Esimerkiksi juuri persimoneja kannattaa ostaa vain loppusyksyllä–alkutalvella, jolloin niitä on tarjolla runsaasti ja ne ovat halpoja. Ne myös maistuvat paremmilta kuin satokauden ulkopuolella väkisin viljellyt lajitoverinsa. Appelsiinien talvinen satokausi taitaa olla jo päättynyt. Kohta tulevat ananakset (joiden täytyy ehdottomasti olla erittäin kypsiä – muuten saan niistä haavoja suuhun). Kesällä hedelmävalikoima on laajimmillaan, silloin saa nauttia esimerkiksi meloneista ja ihanista nektariineista (joiden niidenkään ei kuulu rouskua kuin omena vaan purskahdella suussa ja sotkea kädet).

Satokausihedelmän tunnistaa yleensä juuri hinnasta. Ikävä kyllä kauppojen hinnoittelu ei aina ole loogista etenkään nyt, kun paine halpuuttamiseen on kova. Banaani on aina turvallinen valinta, sillä sen satokausi on ympärivuotinen. Omenoiden satokausi on syksyllä, mutta niitä pystytään varastoimaan viilennetyissä tiloissa kuukausitolkulla. Näin ollen niitä voi ostaa edullisesti milloin tahansa – jos siis ajatus mahdollisesti yli vuoden vanhasta omenasta (HS.fi, vaatii lukuoikeuden) ei liikaa häiritse. Internetissä on satokausikalentereita, joista saa osviittaa, milloin mikäkin hedelmä on parhaimmillaan. Esimerkiksi tässä on yksi aika kattava kalenteri. Vieraskielisissä kalentereissa kannattaa huomioida, että muihin maihin voidaan tuoda hedelmiä hieman eri maailmankolkista kuin Suomeen. Siksi kaikkien hedelmien kohdalla esitetyt satokaudet eivät aivan vastaa Suomen hedelmätarjontaa.

Advertisements

2 thoughts on “”Hedelmät ovat mauttomia ja liian kalliita” – syötkö hedelmäsi väärin?

  1. Itse syön monet hedelmät tietoisesti mieluiten hieman raakoina – silloin ne eivät ole vielä makuuni liian makeita. Jos vaikka banaani unohtuu johonkin niin, että siihen ehtii tulla ensimmäiset pilkut, sen hävittäminen käy hankalaksi, sillä se on niin makea, että makeus tahtoo tulla kaikesta läpi. Esimerkiksi smoothieenkaan en sen takia pysty laittamaan yli puolikasta kunnolla kypsää banaania, vaikka niitä hieman raakoja syön mielelläni sellaisinaankin.

    Hedelmäsalaatti toimii joskus hyvin makeana jälkkärinä jonkin kunnolla mausteisen ruuan päälle.

    Itse olen tosin muutenkin vähentänyt sokerin käyttöä ja sen myötä esimerkiksi maustetut jugurtit ovat kanssa enemmän jälkkäri kuin aamupalatavaraa. Poikaystävää tämä kyllä monesti harmittaa, sillä olen pari kertaa mennyt unohtamaan lisätyn sokerin rahkakakuistakin, enkä ole edes huomannut asiaa, ennenkuin hän on maininnut asiasta.

    • Kiitos kommentista!

      Niin, makuasioitahan nämäkin ovat. Joku ei tykkää makeasta ollenkaan. Minä tykkään. 🙂 Jos raa’at banaanit maistuvat parhaalta eikä vatsakaan ei ole niistä moksiskaan, niin antaa palaa vain.

      Minä en käytä nykyään ollenkaan lisättyä sokeria – en tarvitse, koska hedelmien makeus riittää ja on itse asiassa paljon vivahteikkaampaa ja tyydyttävämpää kuin mikään sokeriherkku.

Jaa ajatuksesi!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s