Paras pitsa

Kesäviikonloppuisin on (tai oli) aikaa ja energiaa laittaa ruokaa pidemmän kaavan kautta. Kotitekoisen pitsan valmistaminen vie kaikkine vaiheineen pari tuntia, mutta lopputulos on vaivan arvoinen. Maineestaan huolimatta pitsan ei tarvitse olla epäterveellinen herkku, vaan siitä voi saada ravitsevan ja täyttävän lounaan, päivällisen tai välipalan. Unohda verisuonia tukkivat juustomeret ja toivota tervetulleeksi herkullinen kasvispitsa!

Viiteen desiin vettä tehdystä taikinasta riittää kahteen pellilliseen pitsaa. Pohja on tehty sämpylätaikinamaisesti täysjyvävehnäjauhoista (taisin heittää sekaan vähän ruistakin). Öljyä ei taikina kaipaa. Unohdin laittaa sokeria hiivan ravinnoksi, mutta taikina kohosi hyvin ilmankin.

Taikina levittyy pellille käsillä painelemalla tai isolla juomalasilla/ lasipullolla/ muulla lieriöllä kaulimalla. Pohjan päälle on levitetty tomaattimurskan lisäksi kesäkurpitsaa, ananasta, punasipulia, kantarelleja ja tomaattia.  Täytteitä kannattaa käyttää runsaasti, koska kasvikset kutistuvat kypsyessään uunissa. Ja muutenkin. Mitä enemmän täytettä, sen parempi.

Kypsennetyn pitsan päälle on silputtu punasipulinvartta lisämakua antamaan, ja koristeena on basilikanlehtiä ikkunalautapuutarhasta. Salaatti tuo kivaa raikkautta kypsien kasvisten rinnalle.

Herkun kruunaa päälle ripoteltu ”vegaaniparmesaani”, joka on tehty tätä reseptiä mukaillen cashew-pähkinöistä, ravintohiivahiutaleista ja ripauksesta suolaa.

Nälkä talttui neljällä palalla eli puolikkaalla pellillisellä pitsaa.

Mainokset

Jaa ajatuksesi!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s