Ostan, siis olen – The Century of the Self

Markkinointi muovaa maailmankuvaamme, halusimme tai emme. Mainokset välittävät meille paitsi ostohaluja, myös kauneusihanteita, käsityksiä hyvästä ja pahasta ja kuvitelmia normaaliudesta. Mainonta, kuten poliittinen propagandakin, on tarkkaan laskelmoitua massojen ohjailua. Ihmiset ovat halujensa armoilla, ja juuri sitä markkinoinnissa käytetään hyväksi.

Dokumenttisarja The Century of the Self (2002) paneutuu markkinoinnin, propagandan ja politiikan periaatteisiin ja lähihistoriaan. Vaikka dokumentti on yli kymmenen vuotta vanha, on se yhä ajankohtainen ja silmiä avaava. Neliosainen dokumentti ravistelee ajattelemaan yhteiskunnan kaavoja ja auttaa ymmärtään, miksi massat käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät, miksi populistit pärjäävät politiikassa, miksi seksi myy ja miksi himoitsemme loputtomasti asioita, joita emme tarvitse.

The Century of the Self osoittaa, että markkinointi perustuu ihmisen psykologiaan, alkujaan Sigmund Freudin teorioihin. Alitajuntaa ymmärtämällä ja manipuloimalla on pyritty ja pyritään edelleen vaikuttamaan ihmisten haluihin, ajatuksiin ja käyttäytymiseen. Voidaan ajatella, että lähtökohtaisesti ihminen on epävakaa ja vaarallinen: historia osoittaa, että ihminen kykenee hurjiin tekoihin ja ihmismassat vielä hurjempiin. Kapitalismin ja (näennäisen?) demokratian yhdistelmä vaikuttaisi olevan tehokas tapa ylläpitää rauhaa ja järjestystä: kun ihmisten tavoitteet ja saavutukset ovat materialistisia ja yksinkertaisia, kansa pysyy tyytyväisenä, ja eliitti saa temmeltää hiekkalaatikollaan rauhassa punoen tavallisen tallaajan elämää suurempia suunnitelmia.

Ilman jatkuvaa kasvua kapitalismiin nojaava järjestelmä uhkaa romahtaa. Mutta miten saada ihmiset haluamaan aina vain enemmän, kun kaikki mahdolliset materialistiset tarpeet on jo täytetty? Ainoa keino myydä vielä lisää on saada ihmiset haluamaan asioita, joita he eivät tarvitse. Meidät on koulutettu haluamaan uutta, vaikka vanhakin on vielä hyvä ja käyttökelpoinen. Mainonnalla pureudutaan ihmisten alkukantaisiin tunteisiin ja alitajuisiin haluihin. Luomalla tuotteista positiivisia mielikuvia, jotka hivelevät syvimpiä tarpeitamme ja toiveitamme, saadaan kuluttajat toimimaan jopa järjenvastaisesti. Ostamistamme tuotteista tulee symboleita, välineitä, joihin peilaamme itseämme. Kaikkien omistamiemme tavaroiden, vaatteidemme, kosmetiikkamme ja ruokaostostemmekin tulisi kuvastaa persoonallisuuttamme ja yksilöllisyyttämme. Eihän kukaan halua olla tylsä ja sulautua massaan? Siis osta, osta, osta.

The Century of the Self -dokumenttisarjaa ei tietääkseni ole suomennettu, mutta sen voi tällä hetkellä katsoa Youtubesta, jossa koko dokumentti on ympätty yhteen nelituntiseen videoon (en tiedä, onko video laillinen). Hakukoneella etsimällä sarjan voi löytää osissa muista lähteistä (edelleen: laillisuudesta ei tietoa). Nautinnollisia dokkarihetkiä!

Mainokset

Jaa ajatuksesi!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s