Kuka pelkää perunaa?

Peruna on pyöreä, peruna on soikea, peruna on ruoka ihan oikea.

Näin minulle laulettiin, kun olin pieni. Nyt on muuttunut ääni kellossa. Perunan syöminen ei ole trendikästä, kun erinäisten ”hiilihydraattitietoisten” ruokavalioiden suosio on noussut. Joissain ruokavalioissa peruna julistetaan pannaan. Kehdataan väittää, että peruna on turha, siitä ei ole mukamas mitään ravitsemuksellista hyötyä vaan pikemminkin haittaa. Kaikki modernit elintapasairaudet syydetään perunan syyksi.

Perunan maine on ihan suotta viime vuosina tahriintunut. Onhan peruna ollut suomalaisen ruokavalion peruspilari jo vuosisatoja, ja ennen rantautumistaan Eurooppaan peruna ravitsi Etelä-Amerikan intiaaneja tuhansien vuosien ajan! Täysin turha ja ravintoköyhä, väistämättä sairauksiin johtava kasvi tuskin olisi säilynyt viljelijöiden suosiossa näin pitkään.

Mitä peruna sitten sisältää? Kaikki tietävät, että peruna on hiilihydraatin, erityisesti tärkkelyksen lähde. Joku saattaa muistaa, että perunassa on myös kaliumia sekä C-vitamiinia (sanotaanhan, että peruna pelasti taannoin merimiehetkin keripukilta pitkillä merimatkoilla). Mutta perunan ravintosisältö ei suinkaan rajoitu näihin aineisiin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämästä Fineli-tietokannasta käy ilmi, että peruna on varsin monipuolinen mukula.

Yleisen harhakäsityksen vastaisesti perunassa on hiilihydraattien lisäksi myös proteiinia (10 % kokonaisenergiamäärästä) sekä jonkin verran rasvaa (2 %). Aminohappokoostumusta Fineli ei jostain syystä erittele, mutta muista lähteistä (esim MTT 2012, s. 11 ) selviää, että perunassa on jokaista välttämätöntä aminohappoa. Suojaravintoaineitakin on monipuolisesti: C-vitamiinin lisäksi perunasta saa A-, K-, ja B-vitamiineja sekä hivenen E-vitamiinia. Vitamiineista ainoastaan D- ja B12-vitamiinit puuttuvat. Näitä vitamiineja ei tosin saa mistään muustakaan kasvikunnan tuotteesta. Kivennäis- ja hivenaineiden osalta taas perunasta löytyy kaikkea, mitä ihminen tarvitsee (esimerkiksi rautaa, kalsiumia ja sinkkiä). Vaikka joutuisi elämään pelkällä perunalla, ei puutostiloja pääsisi kovin nopeasti syntymään. Jotkut ovat jopa huomanneet terveytensä kohenevan perunakuurin avulla.

Perunassa on muitakin etuja. Se on ekologinen viljeltävä. Perunan vesijalanjälki on pieni, ja kasvihuonepäästöt lähenevät nollaa (Evira 2012, s. 6; ks. myös Ilmasto-opas). Perunaa pystytään oikeissa olosuhteissa säilömään pitkiä aikoja, joten ravinnon saanti satokauden ulkopuolellakin on taattu. Kotimaisena tuotteena peruna myös työllistää suomalaisia maanviljelijöitä. Niin, ja onhan se halpaakin. Lisäksi perunaa voi käyttää niin monella tavalla, että siihen on vaikea kyllästyä.

Perunaa ei siis ole mitään syytä pelätä! Sitä, kuten mitä tahansa muutakin kasvista, voi syödä huoletta ihan niin paljon kuin haluaa. Peruna ei terveyttä tuhoa, kunhan on tarkkana, mitä perunan kylkeen lykkää.

Pidätkö sinä perunasta vai kartatko sitä? Miksi?

Mainokset

14 thoughts on “Kuka pelkää perunaa?

  1. En syö perunaa. Söin lapsena, mutta joskus 10-vuotiaana aloin yökkäillä aina laittaessani perunaa suuhuni. Se tuntuu suussa pahalta. Maussa ei ole mitään vikaa, mutta se suutuntuma… en yksinkertaisesti PYSTY syömään perunaa. Mieluusti söisin kyllä.

    • Onpa kurja! Ei sitä tietenkään väkisin kannata syödä, jos yököttää. Kelpaavatko perunan kaltaiset juurekset, esimerkiksi bataatti? Sekin on vallan mainio, vaikkei kotimainen kasvi olekaan.

  2. Peruna, ikuinen ruokarakkauteni. Tykkään syödä sitä joka muodossa, mutta mikään ei voita kylmää keitettyä perunaa ruisleivän päällä.
    Itse olen siis ollut pienenä erittäin hankala syömään, todella nirso. Muistan, kuinka äiti on vienyt minua lääkärille, kun on ollut huolissaan siitä, että syön vain perunaa ja ruisleipää. Ja vielä paremmin muistan sen, kuinka lääkäri totesi, ettei tuollaisessa ruokavaliossa ole mitään haittaa. Pahempi olisi, jos ei söisi mitään tai söisi vain karkkia tms.
    Nykyään syön ihan normaalista kotivegaani/kasvisruokavalion puitteissa ja peruna kuuluu edelleen joka viikkoiseen ruokarytmiini.

    • Jippii, kiva kuulla, että joku muukin osaa arvostaa perunaa! Ja olen samaa mieltä, että se sopii hyvin leivän päällekin. Joskus syön kylmiä perunoita ihan sellaisenaan, tai ehkä ripottelen vähän suolaa päälle.

      Hauska anekdootti lapsuudestasi. Nykyään varmaan oltaisiin huolissaan siitä, ettei perunalla elävä lapsi saa riittävästi proteiinia, vaikka perunassa on energiamäärään nähden enemmän proteiinia kuin rintamaidossa. Hyvä huomio lääkäriltä, että karkkiruokavalio se vasta olisikin huolestuttava.

  3. Pottu on parasta 🙂 Kaikissa muodoissa (keitettynä, paistettuna, muusina, röstinä, keitoissa you name it). Meillä on aina syöty perunaa ja tullaan syömään.

  4. Ihana kuulla, ettei se ookaan pahasta! Sitä on niin helppo kasvattaa, ehkäpä ens kesänä laitetaan vielä enemmän. 🙂

    Terv. Entinen Suotar, nykyinen nimimerkkikameleontti… 🙂

    • Kiva että kommentoit! Huomasinkin, että sinulla on uusi blogi. Oi, jatka ihmeessä perunanviljelyä. Kuulostaa mahtavalta!

  5. Kiva kirjoitus! 🙂 Minä tykkään kyllä perunasta, mutta jostain syystä kotona tulee keiteltyä esim. pastaa tosi paljon useammin. Tykkään syödä perunaa kyläillessä, mutta omassa keittiössäni olen keitellyt perunoita tosi vähän. En tiedä miksi kuvittelen perunoiden valmistamisen olevan muka jotenkin vaivalloisempaa. Keitoissa käytän kyllä perunaa mielelläni. Muusi on parasta!

    • Pastallakin on toki paikkansa, vaikka perunassa onkin enemmän ja monipuolisemmin suojaravintoaineita energiamäärään nähden. Ymmärrän hyvin ajatuksen, että peruna on vaivalloisempi. Onhan niissä vähän pesemistä (tosin niitä voi ostaa valmiiksi pestyinäkin), ja keittoaika on pidempi. Uusi tuttavuus minulle on perunan käyttäminen esim. kastikkeen osana porkkanan tavoin. Että peruna ei olekaan ruuan kyljessä vaan yhtenä kasviksena siinä ruuassa, intialaistyyliin. Pieneksi pilkottuna peruna kypsyykin nopeasti.

Jaa ajatuksesi!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s