Parempi terveys paremmalla ruokavaliolla

Viime kesänä muutin ruokavalioni kasvipohjaiseksi, mikä tarkoittaa käytännössä vegaanista ruokavaliota. Käytän kuitenkin mieluummin sanaa ”kasvipohjainen”, koska en ole vegaani sanan varsinaisessa merkityksessä: en lopettanut esimerkiksi villa- ja nahkatuotteiden käyttämistä. Haluan myös tehdä eron tyypilliseen vegaaniseen ruokavalioon, jossa eläinkunnan tuotteet korvataan soijatuotteilla ja kasvirasvavalmisteilla. Pyrin nimenomaan välttämään pitkälle prosessoituja tuotteita, joiden ainesosia ei voi päätellä muuten kuin lukemalla tuoteselosteen.

Ruokavalintojani ohjaavat nyt ensisijaisesti nimenomaan terveydelliset vaikutukset (ekologiset ja eettiset perusteet tulevat hyvänä kakkosena). Ennen muutosta olin noin kahdeksan vuoden ajan lakto-ovo-kasvissyöjä mutta söin aika epäterveellisesti. Maitotuotteet olivat olennainen osa ruokavaliotani, ja niistä luopuminen tuntui ennen mahdottomalta ajatukselta. Tutkittuani asiaa ymmärsin kuitenkin, että maito ei edistä terveyttäni vaan pikemminkin vahingoittaa sitä (estää mm. raudan imeytymistä ja aiheuttaa vatsavaivoja). Myös kaikenlainen pitkälle prosessoitu ruoka on kehoillemme epäoptimaalista ravintoa. Sen sijaan mahdollisimman lähellä alkuperäistä muotoaan olevat kasvit edistävät terveyttä. Ruokavalioni koostuu nyt yksinomaan hedelmistä, marjoista, vihanneksista, juureksista, viljoista, palkokasveista, siemenistä ja pähkinöistä. Siis kasveista. Öljyt, pöytäsokeri, soijatuotteet ynnä muut jalosteet eivät kuulu päivittäiseen ruokavaliooni.

Puoli vuotta kasvipohjaisella ruokavaliolla on muuttanut kehoni toimintaa pelkästään positiiviseen suuntaan. Tässä etuja, joita olen havainnut:

  • Minulla on enemmän energiaa kuin ennen. Jaksan tehdä asioita paremmin, eikä energiataso heittele pitkin päivää. Varsinkin lisätyn rasvan välttäminen on parantanut energiatasoa. Ennen oli tavallista, että ruoan jälkeen väsytti ja laiskotti hurjasti, mikä on aika hassua ottaen huomioon, että ruoasta saadaan energiaa, ja siitä pitäisi nimenomaan tulla energinen ja valpas olo. Öljyt tekevät ruuasta raskaampaa sulattaa, eivätkä ne oikeastaan tuo ravitsemuksellista lisäarvoa. Ne kun ovat 100% rasvaa ilman suojaravintoaineita, siis tyhjää energiaa, aivan kuten pöytäsokeri ja proteiinijauheetkin.

  • Voin syödä vatsan täydeltä. Opin hyvin nuorena, että annoskokoa pitää rajoittaa, jos haluaa pitää kiinni linjoistaan. Vatsaa ei saa syödä täyteen vaan maksimissaan 80-prosenttisesti täyteen. Lautanen pitää vaihtaa pienempään, jotta ei söisi niin paljon. Nälän iskiessä pitää juoda lasillinen vettä, joka hillitsee nälkää. Höpönlöpö. Jos on nälkä, silloin syödään niin paljon, että tullaan kylläiseksi. Muuten syntyy energiavaje, joka korjataan usein mättämällä ravitsemuksellisesti köyhiä herkkuja, joista taas saadaan liikaa energiaa. Ruuan määrää ei tarvitse rajoittaa, pitää vain valita oikeat ruuat, joita voi syödä ihan niin paljon kuin tekee mieli.

  • Herkkuhimoni, josta olen kärsinyt koko nuoruusikäni, on kadonnut kokonaan. Koska syön vatsani täyteen ja saan päivittäisen energiantarpeeni tyydytettyä oikealla ruualla, minun ei enää tee mieli ahmia napostella herkkuja nälkääni. Saan ravinnostani riittävästi energiaravintoaineita (erityisesti hiilihydraatteja eli sokereita aivojen ja lihasten polttoaineeksi, mutta toki myös riittävästi amino- ja rasvahappoja) sekä vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita kehoni toiminnan ylläpitämiseen. Sitä paitsi syömäni ruoat ovat itsessään herkullisia. Kun tekee mieli makeaa, syön hedelmiä.

  • En ole sairastunut flunssaan tai mihinkään muuhunkaan tavalliseen tautiin kertaakaan sen jälkeen, kun muutin ruokavaliotani. Tämä on suuri edistysaskel, nimittäin tavallisesti olen ollut kipeänä suunnilleen 4–5 kertaa vuodessa (esimerkiksi vuonna 2014 vuonna sairastin elo–joulukuun aikana kolme flunssaa). Saan nyt ravinnostani paljon enemmän suojaravintoaineita kuin ennen, mikä vaikuttaa suoraan vastustuskykyyni ja terveydentilaani.

  • Mielialani on kohentunut. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan pitkä syksy ei lannistanut minua, vaan pystyin nauttimaan elämästäni ja olemaan tyytyväinen pimeäänkin aikaan. Kultakin kertoi huomanneensa, että olen nykyisin paremmalla tuulella. Ensi kertaa myös yliopisto-opiskelu tuntui ihan siedettävältä, vaikka teinkin sitä täysipäiväisesti.

  • Tiedän tekeväni paremman valinnan. Tuotantoeläinteollisuuteen liittyy paljon niin moraalisia kuin ekologisiakin epäkohtia. Kasvipohjainen ruokavalio taas on ekologisin ja eettisin kaikista. Ruokavalion ympäristövaikutuksista voi lukea esimerkiksi täältä. Mietin ruokavaliota myös tehokkuuden ja hyötysuhteen kautta. Yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan kymmenisen kiloa kasvirehua ja lisäksi huomattava määrä vettä ja maapinta-alaa (rehunviljelyn vaatimien resurssien lisäksi). Järkevämpää on vain syöttää kasvit suoraan ihmisille eikä kierrättää niitä eläimen vatsan kautta!

  • Vatsavaivat loppuivat. Kärsin useamman vuoden ajan selittämättömistä vatsavaivoista, joiden takia jouduin pahimmillaan jättämään luentoja väliin. Etsin ratkaisua muun muassa laktoosittomasta, sokerittomasta, vehnättömästä ja jopa gluteenittomasta ruokavaliosta. Vasta maitotuotteiden poisjättäminen auttoi. Muutos vatsan toiminnassa ei tapahtunut välittömästi, mutta nyt puolen vuoden jälkeen huomaan, että pakki toimii paremmin ja säännöllisemmin kuin koskaan.

Jotain huonoja puoliakin on pakko olla, eikö vain? No, ei oikeastaan. Muutama neutraali mutta mainitsemisen arvoinen seikka kuitenkin on:

  • Laihduin ruokavaliomuutoksen jälkeen monta kiloa aika nopeasti, mikä herätti aluksi huolta, sillä olin jo valmiiksi normaalipainoinen, eikä painon putoaminen siis ollut toivottavaa. Kävin lääkärilläkin asian takia, mutta syy jäi epäselväksi. Verikokeiden mukaan olin terve, ja söinkin riittävästi (jopa yli 2500 kcal päivässä). Syksyn mittaan paino kuitenkin palautui normaaliksi, enkä edelleenkään tiedä, miksi näin kävi.

  • Kasviruoka on halpaa, mutta koska siinä on painoonsa nähden vähemmän energiaa kuin eläintuotteissa ja prosessoiduissa ruuissa, sitä täytyy syödä enemmän. Niinpä kuukausittainen ruokalaskuni ei ole muuttunut merkittävästi suuntaan tai toiseen. Toisaalta jos jättäisin kaikkein kalleimmat ostokset tekemättä (kuten ihanat luomutaatelit, joita syön melkein päivittäin), säästäisin varmaan rahaakin.

  • Toisinaan ihmiset kummastelevat ruokavaliotani. He saattavat ihmetellä suurta annoskokoa tai sitä, etten käytä öljyä. Joillekin jo lihan välttäminen on kova paikka, saati sitten maitotuotteiden ja kananmunien. Toisaalta olen kohdannut nyt vähemmän ihmettelyä kuin aikoinaan ryhtyessäni kasvissyöjäksi. Ihmiset alkavat ehkä jo tottua erilaisiin ruokavaliohin.

  • Kuidun määrän sekä ylipäätään ruuan määrän lisääntyminen vaati aluksi vatsaltani totuttelua. Ensimmäisten viikkojen ajan koin iltaisin turvotusta vatsassa. Osasin muiden kokemusten perusteella odottaa tällaista reaktiota, joten en huolestunut. Sittemmin turvotus on lakannut, ja kuten sanottu, vatsa toimii paremmin kuin koskaan.

  • Toivoin, että ruokavaliomuutos saisi vihdoinkin ihoni parempaan kuntoon. Olen nimittäin kärsinyt teini-iästä asti ajoittain pahasta mutta nykyään lievemmästä aknesta. En ole harmikseni huomannut merkittävää, pysyvää paranemista. Ajoittain iho on vähän parempi, toisinaan taas huonompi. Luulen, että taustalla on jotain ruoka-aineyliherkkyyttä, mutta en ole vielä keksinyt, mitä. Syy voi toisaalta olla myös hormonaalinen.

Jos kärsit selittämättömistä terveysongelmista, kannattaa ehdottomasti kokeilla eläintuotteiden ja prosessoitujen ruokien pois jättämistä tai ainakin reilua vähentämistä. Ainakin omalla kohdallani olo on kohentunut niin paljon, etten meinaa edes uskoa. Lisää tämäntyyppisestä ruokavaliosta voi lukea esimerkiksi täältä.

Mainokset

11 thoughts on “Parempi terveys paremmalla ruokavaliolla

  1. Hei!

    Olen itse myös kärsinyt nuoruudesta asti todella vaikeasta aknesta, jota on ihotautilääkärilläkin hoidatettu. Lääkärini mukaan yhdenkään ruoka-aineen ei ole koskaan todettu tutkimuksissa ”aiheuttavan” aknea (tai olevan laukaiseva tekijä). Myös sitkeässä olevalle myytille ”rasvainen suklaa aiheuttaa finnejä” ei ole koskaan pystytty löytämään tieteellistä tukea. Ennemminkin akne kytkeytyisi nykytiedon valossa yksilön hormonaaliseen toimintaan.

    Mutta, olivat syyt mitkä hyvänsä, eivät ne saa aknea tuntumaan yhtään sen mukavammalta. Toivotan tsemppiä iho-ongelmiin – terveisin kohtalotoveri 🙂

    • Hei, kiitos kommentista!

      Akne on kyllä kiusallinen vaiva. Itsekin olen käynyt ihotautilääkäreillä, mutta en ole saanut heiltä kaipaamaani apua. Heidän määräämänsä ulkoiset voiteet ovat aina liian tujuja herkälle iholleni, ja antibiootit ja e-pillerit ovat vain sekoittaneet elimistöäni lisää. Sen vahvempiin lääkkeisiin en ole uskaltanut tarttua.

      Tuo ”suklaa/ruokavalio ei vaikuta akneen” alkaa nykyisin käsittääkseni olla vanhentunut myytti ihotautilääkärien keskuudessa. (Tämä väite perustuu ilmeisesti alunperin tutkimukseen, jossa toiselle koeryhmälle syötettiin suklaapatukoita ja toiselle rasvaisia karkkipatukoita, joissa ei ollut suklaata. Koehenkilöiden ihon muutoksia seurattiin ja todettiin, ettei suklaapatukka aiheuttanut sen enempää lisäfinnejä kuin rasvainen karkkipatukkakaan. Siis suklaa ei aiheuta aknea!) Tuoreemmissa tutkimuksissa (https://www.youtube.com/watch?v=1L2zinb7QM8) esimerkiksi maitotuotteet on yhdistetty akneen, ja jotkut ihotautilääkärit suosittelevat jo maidotonta ruokavaliota aknepotilaille. Moni aknesta kärsivä varmasti on kokemuksestakin huomannut, että kun syö huonosti, akne villiintyy. Vaikka kyse olisi hormonaalisesta aknesta, niin on hyvä muistaa, että elintavat, siis uni, stressi, liikunta ja ennen kaikkea ruokavalio, vaikuttavat merkittävästi hormonitoimintaan.

      Minulla ihon kuntoon vaikuttavat myös vuodenajat, eli juuri nyt talvella iho on taas vähän kiukkuisempi, kun taas kesällä se oli jo parempi kuin vuosiin.

      Kiitos vertaistuesta, ja tsemppiä myös sinulle!

  2. Kirjoitin juuri itsekin ruuasta, ja nyt tekee ihan hirveästi mieli udella, että kuinka paljon sulla suunnilleen kuluu viikossa rahaa ruokaan? Kuitenkin pienellä opiskelijabudjetilla sinäkin elelet. (Ei ole pakko vastata, jos et halua…) 🙂

    • Laskeskelin viimeisen puolen vuoden ajalta ruokakulut, ja sain tulokseksi suunnilleen 115 euroa kuukaudessa eli vähän päälle 25 euroa viikossa, mikä on vain kolmasosa ”kohtuullisesta minimistä”. Syön kuitenkin oikein hyvin, ja kuten sanottu, törsään säännöllisesti esimerkiksi suht. kalliisiin luomutaateleihin (ilman taateleita viikottainen ruokalasku olisi varmasti alle 20, mutta aamupuuro ei maistuisi läheskään yhtä hyvältä).

      • Kiva kun vastasit uteluuni! 🙂 Oho, äkkiseltään alle 20 euroa viikossa tuntuu hirmu pieneltä, mutta ihan mahdolliselta, jos malttaisi vaan jättää ne kaikki turhat mieliteot väliin…
        Olisi ihan valtavan kiinnostavaa lukea vaikkapa postaus siitä, mitä syöt viikon aikana. Siis sellainen ”esimerkkiviikko”, jota voisi sitten vaikka itsekin kokeilla?!! 🙂
        (Voi, saisipa täältä käpykylästäkin jostain luomutaateleita…)

        • Ei kestä! Kaikenlaiset epäterveelliset herkut ovat kalliita, ja jo ne pois jättämällä säästää tuntuvasti. Pidän mielessä tuon esimerkkiruokaviikkoidean, kiitos vain vinkistä. Se on varmaan vähän työläämpi projekti, joten se vaatinee hiukan suunnittelua ja valmistautumista.

          Minä tilaan muuten taateleita postitse jättipakkauksissa täältä.

          • Minua kiinnostaisi myös jonkinlainen postaus viikon ruuista tai lempiresepteistä vaikka. Ei välttämättä mitään ruokapäiväkirjan tyylistä, vaan jotain kivoja pikkuvinkkejä. 🙂

          • Pidän mielessä ja mietin sopivaa toteutustapaa. Kiva kuulla, mikä lukijoita kiinnostaa!

  3. Oletko poikennut ruokavaliosta esim. vieraisilla ollessa tai muusta syystä? Jos olet, niin onko heti ollut kielteisiä vaikutuksia energisyyteen tms.? Kysyn, koska voisin kuvitella noudattavani tuollaista ruokavaliota pääsääntöisesti, mutta en ehdottomasti.

    • Kesällä, kun totuttelin uuteen ruokavalioon, poikkesin aika useinkin. En jotenkin kehdannut pyytää vegaaniruokaa, ja silloin tuli vielä silloin tällöin syötyä maitotuotteita. Kun tajusin maidon suoran yhteyden vatsavaivoihini, motivaatio luopua siitä kokonaan kasvoi, ja nyttemmin olen ollut ehdoton eläintuotteiden suhteen eli ilmoitan aina vegaaniruokavaliosta.

      Sen sijaan lisätyn rasvan suhteen en ole niin tarkka. En käytä öljyjä, kun kokkaan itse, mutta jos minulle tarjotaan ruokaa muualla, syön kiitollisena vaikka ruoka olisikin rasvaista (arvostan kuitenkin sitä, että vegaanius on otettu huomioon). Kyllä olen huomannut, että raskaan ruuan jälkeen energiataso laskee ja lisäksi öljyinen ruoka on alkanut tuntua vähän ikävältä suussa ja etenkin suupielissä, tuntuu, että tahmea öljy vain leviää ympäriinsä valtoimenaan! No, suupielet voi aina pyyhkiä, ja väsähdystä saattaa helpottaa teekupillinen (tai kahvi-, jos siitä tykkää). Eli eivät ne tilanteet maailmaa kaada.

      Monet ajattelevat, että vegaani tarkoittaa sitä, että ruuassa pitää olla tofua tai soijarouhetta, joten niitäkin syön toisinaan muiden tarjoamana, vaikken kotona soijajalosteita käytäkään. Jouluna söin myös seitania, jota en kyllä pidä ollenkaan terveellisenä. Sokerikaan ei ole ehdottomassa pannassa, söin esimerkiksi joululahjaksi saamani vihreät kuulat (suklaakarkit tosin annoin eteenpäin; niissä oli kyllä maitoakin), ja ajattelin jopa, että voisin ostaa lähiaikoina pienen määrän salmiakkia makusteltavaksi. Mutta kuten todettu, nämä tuotteet eivät kuulu päivittäiseen ruokavaliooni eivätkä edes viikottaiseen.

      Joka tapauksessa ajattelen, että kaikkein tärkeintä ovat suuret linjat eli se, mitä syö päivittäin. Mitä enemmän syö kasviksia ja mitä vähemmän eläinkunnan tuotteita tai pitkälle prosessoituja ruokia, sen suuremman palveluksen tekee sekä itselleen että ympäristölle. Jos joskus harvakseltaan haluaa syödä vaikkapa Runebergin tortun tai vähän lihaa, niin ei siinä hirveästi pääse vahinkoa tapahtumaan, jos kuitenkin päivittäinen ruokavalio on terveellinen. Ja onhan ruoka myös sosiaalinen asia, eli on ihan ymmärrettävää, ettei välttämättä halua olla tiukkis esimerkiksi silloin, kun joku hyvää hyvyyttään tarjoaa ruokaa.

      Ehdottomasti siis suosittelen kokeilemaan kasvipohjaista ruokavaliota edes osa-aikaisesti! Lempeä ja joustava asenne voi jopa auttaa ruokavalion ylläpitämisessä varsinkin alkuvaiheessa. Minä huomasin jo kesällä paljon positiivisia muutoksia, vaikka välillä hairahtelinkin, eli ruokavalion hyödyistä voi nauttia, vaikka siihen ei sataprosenttisen tunnollisesti sitoutuisikaan.

      • Kiitos vastauksesta! Ja tuli muuten jo vaivihkaa aloitettuakin tuo kasviksiin panostaminen…

Jaa ajatuksesi!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s