Alakulon aika

Sama toistuu joka syksy. On pimeää. Kylmää. Märkää. Alkaa masentaa ja ahdistaa.

Minä tykkään syksystä, ainakin periaatteessa. Syksy on aktiivista aikaa. Tutustun uusiin ihmisiin ja näen enemmän vanhoja tuttuja. Ruskan värit lumoavat, ja kirpeät aamut tuoksuvat hyvältä. Sateestakin pidän, kunhan olen varustautunut oikein enkä kastu. Sade puhdistaa maailman ja ropisee kivasti ikkunaan, kun olen nukahtamassa.

Pimeästä en pidä. Aamuisin on vaikea herätä, kun ikkunasta ulos katsoessa näyttää vielä yöltä. Takaisin nukkumaan, sanoo keho – ylös ja kouluun, sanoo yhteiskunta ja oma pää. Iltaisin väsyttää monta tuntia ennen nukkumaanmenoa, eikä sysipimeä ilta houkuttele lähtemään enää jumppaan tai tekemään mitään muutakaan tuotteliasta.

Syksy on loppukevään ohella vuoden kiireisintä aikaa. Keväällä jaksan, koska valo lisääntyy koko ajan ja tiedän, että kesäloma alkaa ihan pian. Syksyllä en jaksa. Pitkä pimeä talvi on vasta edessä, eivätkä opiskelijan lepomahdollisuudet ole kovin kummoiset. Kahtena viime syksynä ajoin itseni melkein loppuun. En halua, että sama toistuu enää.

Työmäärään voin itse vaikuttaa. Olen ottanut täksi syksyksi velvoitteita sen verran, että uskon selviytyväni niistä ilman itkustressiä. Tahdista pudottautuminen on kolaus entisen kympin tytön itsetunnolle, mutta samalla mielenosoituksellinen ilmaus siitä, että yhteiskunta vaatii minulta enemmän kuin pystyn oman terveyteni puitteissa antamaan. Onneksi minulla on vielä mahdollisuus painaa jarrua, vaikka tätä mahdollisuutta yritetään minulta koko ajan riistää.

Luonnon kiertokulkuun en voi vaikuttaa. Pimeyttä en voi maailmasta poistaa, enkä kylmää enkä märkää. Olen yrittänyt keksiä keinoja, miten selviäisin pimeistä aamuista ja illoista ilman, että menetän taas elämänilon. Seura auttaa, yksin on kurjempaa. Ravinteikas ruoka ja ulkoilu valoisaan aikaan tekevät hyvää. Kunnolliset yöunet ovat tärkeät, mutta syksyllä tuntuu, ettei mikään määrä unta riitä. Etsin edelleen toimivaa ratkaisua aamuherätyksiin, jotka käyvät päivä päivältä vaikeammiksi.

Haluan olla syksylläkin onnellinen. Haluan silloinkin jaksaa tehdä asioita, joista nautin. En halua, että kaikesta tulee pakkopullaa ja läpäisemistä. En halua, että syksy on pelkkää selviytymistä. Haluan, että elämäni on mielekästä vuodenajasta riippumatta.

Onko syksy sinulle vaikeaa aikaa? Miten selviät siitä?

11 thoughts on “Alakulon aika

  1. Syksy on supervaikeeta, enkä jaksa. Kaiken pimeyden ja väsymyksen lisäksi minua vaivaa kylmyys. Hytisen villapaidassa ja villakerraston kanssa jo nyt, en tiedä miten pärjään kovilla pakkasilla! Aamuherätykseen auttaa minulla se, että pukeudun hyvin yöksi, näin kylmä ilma ja lämmin sänky eivät saa minua jäämään sänkyyn. Sarastusvalo tuo myös hieman apua, halvempi ratkaisu voisi olla ajasti tavallisessa lampussa. Sitten vaan kahvia ja aikaisin nukkumaan… Ehkä lumentulo jossain vaiheessa tuo vähän kirkkautta tähän synkkyyteen 🙂

    • Kiitos vertaistuesta! Ihanaa kuulla, etten ole yksin. Minäkin palelen jo, vaikka on kahdet hanskat päällekkäin ja takin alla kerroksia neljä… No, onneksi minulla on superlämmin talvitakki, jonka kaivan viimeistään pakkasilla esiin.

      Olen miettinyt tuollaista sarastusvaloherätystä, se kuulostaa ihanalta. Jospa jostain löytyisi käytettynä, uutta kun en raaski ostaa. Nyt olen ottanut tavaksi laittaa lukulampun päälle ensimmäiseksi aamulla. Lampun räväyttäminen päälle on kuitenkin hiukan väkivaltaisen tuntuista, mikä olisi myös ajastimen ongelma. Yritän parhaani mukaan suunnata valon pois silmistä, jotta se olisi vähän lempeämmän tuntuinen.

  2. Ensinnäkin entisenä kympin tyttönä ajattelen, että jos olen kerran koulussa voinut pärjätä paremmin kuin muut (ja helpommalla), miksen käyttäisi päätäni myös elämässä pärjäämiseen? Tahdista pudottautuminen ei välttämättä tarkoita, että olisi vähemmän hyödyksi ja iloksi yhteiskunnalle, vaan asia voi olla jopa päin vastoin.

    Toisekseen halusin kommentoida syksyä, se on yleensä mulle rankkaa aikaa. Olin juuri matkalla pienemmillä leveyspiireillä eikä pimeys ole siksi vielä iskenyt lannistavasti. Sängystä nouseminen on ihan tuskaa, mutta hyvä pukeutuminen todellakin auttaa, kun ei ole niin kylmä noustessa.

    • Viisaita sanoja! Enpä ole ennen ajatellut asiaa noin, mutta olen ehdottomasti kanssasi samaa mieltä, että ihmiset ovat varmasti enemmän hyödyksi yhteisölle, kun he ovat reippaita, tyytyväisiä ja toimintakykyisiä eivätkä oravanpyörän loppuunkuluttamia zombeja.

      Pitääkin kokeilla tuota yöksi lämpimästi pukeutumista. Yleensä nukun mieluiten mahdollisimman vähillä vaatteilla tai ilman, paitsi villasukat ovat jalassa melkein ympäri vuoden. Viileässä sisäilmassa on kiva nukkua, mutta aamulla sängystä ylös nousemiseen se ei kyllä kannusta. 😀

  3. D-vitamiinilisä antaa lisäpotkua pimeään vuodenaikaan! Kannattaa ehdottomasti käyttää loka-maaliskuussa kun aurinko ei pahemmin näyttäydy. Vaikutuksen alkaa huomata muutamassa viikossa, kunhan muistaa ottaa joka päivä! 🙂

    • Kiitos vinkistä! Kaapissa onkin jo valmiiksi d-vitamiinia, nyt täytyy vain ottaa tavaksi napsaista yksi ilopilleri joka päivä. 😀

  4. Vertaistukea myös multa! Sanottavaa ois vaikka miten, mutta jos oon ihan rehellinen niin en nyt jaksaa kirjoittaa.. Iso halaus ja tsemppiä pimeyteen! Pian oon myös ite siellä 🙂

  5. Syksynä olen huomannut jatkuvasti olevani masentunut. On ärsyttävää, kun pimeä tulee nopeammin ja ei ehdi tehdä ulkona niitä asioita, joita haluaisi.
    Toivottavasti lunta tulee pian 🙂 Tulee vähän enemmän valoisuutta.

    • Lunta odottelen minäkin, mutta toisaalta tykkään näistä lumettomista plussakeleistä, kun pyöräily on vielä helppoa. Pimeys on kurjaa, mutta etenkin yllä oleva d-vitamiinivinkki tuntuu tehoavan. Jaksamista syksyyn sinulle!

Jaa ajatuksesi!

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s